Memilih Scent Aromaterapi yang Betul!

Memilih Scent Aromaterapi yang Betul!

Terdapat begitu banyak aroma yang berbeza dalam aromaterapi bahawa ia mungkin sukar untuk memikirkan yang mana satu akan menjadi yang terbaik untuk anda gunakan. Walaupun beberapa wangian akan memudahkan anda off untuk tidur, yang lain akan membantu untuk membangunkan anda pada waktu pagi. Beberapa aroma akan berehat anda, mengurangkan lagi tekanan dan kebimbangan; dan lain-lain menggiatkan semula dan akan menjemput anda untuk temu duga kerja yang penting. Anda tidak lama lagi akan dapat mengetahui sifat-sifat individu setiap pokok dan kesan penyembuhan.

Ikut hidung

Minyak yang berbau sangat serupa sering mempunyai kesan yang sangat berbeza. Lemon adalah perangsang, namun serai adalah sedatif. Rosemary dan pudina, di sisi lain, bau apa-apa yang sama, tetapi kedua-duanya adalah sangat baik untuk keletihan. Dalam artikel yang akan datang saya akan meliputi berpuluh-puluh tumbuhan aromatik secara terperinci, menjelaskan kualiti yang aktif mereka, cara-cara yang boleh anda gunakan mereka dan juga cerita rakyat dan mitos yang berkaitan dengan mereka. Sementara itu, senarai semak yang saya telah disediakan untuk anda akan membantu anda memilih yang bau yang tepat untuk anda.

Aroma dan persatuan

Bau adalah yang paling primitif pancaindera kita, dan salah satu yang dikaitkan paling rapat dengan kenangan dan emosi kita. Ketika kita berfikir tentang dapur ibu kita, atau hari yang indah di pantai, bau sering perkara pertama yang muncul di fikiran. Kita boleh menggunakan kenangan bau apabila memilih Aromas untuk mewujudkan suasana tertentu. Sebagai aroma dikaitkan dengan kenangan anda, tidak semua orang akan menikmati yang sama. Lavender sering dianggap menaikkan semangat, tetapi jika ia mengingatkan anda makcik tua dongkol ia tidak mungkin menjadi sangat santai! Nasib baik, kerana kebanyakan keadaan boleh susut oleh beberapa minyak yang berbeza, anda akan sentiasa dapat dijumpai satu yang bau yang sesuai untuk anda.

Oren, yang mengingatkan kita matahari, menghasilkan minyak yang akan mencerahkan mood dan kulit anda. Woody bau yang mengingatkan kita di luar rumah boleh membantu dalam mengurangkan tekanan bandar. Mengukuhkan persatuan itu dalam fikiran anda dengan membakar kemenyan gegelung di taman anda pada malam-malam musim panas tenang.

Aromaterapi dan badan anda

Bahan-bahan aktif minyak pati boleh mengurangkan ketegangan otot, meningkatkan mood anda, dan meningkatkan peredaran anda dan masalah pernafasan yang jelas seperti demam alergi, hidung tersumbat dan sakit tekak. Dengan menggosok minyak anda ke atas atau ke atas kawasan yang terjejas, anda akan mula merasa kesan penyembuhan mereka serta-merta.

Untuk memudahkan hay fever- Chamomile, Eucalyptus
Untuk berehat sakit dan Sakit Muscles- Kemenyan, Halia, marjoram manis, Rosemary
Untuk memudahkan perut atau tempoh pains- Aniseed, bijaksana Clary, Juniper berry, lavender, Marjoram
Untuk memudahkan perut upsets- Ginger, Mandarin, Peppermint
Untuk membantu berminyak skin- Cypress, Lemon, Mandarin, pokok teh
Untuk hair- Cedarwood, Cypress (untuk rambut berminyak), Rosemary (untuk rambut kering), pokok teh (untuk Kelemumur),
Untuk memudahkan Headaches- Eucalyptus, Lavender, Peppermint, Rosemary
Untuk mengosongkan Bergamot nose- disekat, Eucalyptus, halia, Rosemary
Untuk memudahkan yang Kemenyan throat- sakit, Jasmine, Sandalwood, pokok teh
Untuk memudahkan eczema- Chamomile, Geranium, Juniper berry, Lavender
Untuk melembapkan Bergamot skin- kering, Chamomile, Jasmine, Rose, Sandalwood, Yiang Ylang
Untuk meningkatkan Cellulite- Juniper Berry, Geranium, Rosemary

Tidak ada komentar:

Posting Komentar